Kdo chce, hledá způsoby, kdo nechce , hledá důvody.

Moje Škoda 100

27. září 2006 v 19:28 | EMINEM |  Škoda 100
Naše Škoda 100 byla vyrobena roku 1971. Děda měl tak trochu štěstí , když ji v Sazce tehda vyhrál.Stála tehdy 55 000 Kčs. Jel si pro ní do Bílé labutě. Bylo to v lednu 1972. Cesta domů byla velmi vypjatá (jak vzpomíná mamka) ,ale dojeli šťastně až do Ostravy.
Děda si auta velmi vážil (jeho první auto byl Popular) a tak nechal konzervovat dutiny metodou ML.
Roku 1975 generálka karoserie (všechny blatníky podlaminované).
V roce 1980 generálka motoru. Nějakou netěsností do něj protekl Fridex a zadřel se.
Roku 1990 si děda koupil Favorit a strejdovi předal klíčky od Š 100.
Ještě víc se dělo po roce 1997. Garáž stála v Nové Vsi, což je kousíček od Nádraží Svinov, bohužel. Rozlila se Odra a auto bylo zanedlouho 4m pod hladinou vylité řeky. Muselo se čekat až voda opadne....
Snad by tento obvod byl i bohatší, kdyby jej v r. 1997 nepostihla katastrofální povodeň. V důsledku protržení a posléze i přelití protipovodňových hrází došlo k zaplavení území, kdy v severní části voda dosahovala výše až 8 metrů. Mnoho domů muselo být zbouráno a další byly poškozeny. Už dnes se však obec rozvíjí do krásy, opětovně přibývají obyvatelé.
(zdejší zpravodaj)

Pak ji děda a strejda vytlačili ven. Celá byla od bahna a celý motor byl plný bahna. To byl ještě dlouho velký problém, pořád se odněkud bralo... až jednou vyměnili olejovou vanu. Děda má obavu jak vypadá střecha zevnitř, protože tam mohla být vzduchová bublina a tudíž by to tam mohlo taky pěkně prorezivět. Pak jsme to zavezli ke známému do autoservisu na další a další dodělávky.Žralo to olej a strejda toho měl dost a koupil si Fabii. Pak přišla další pohroma ,mamka, jezdila s ní hlavně do práce.
Zjistilo se že nám v servise nedali olejový filtr , prostě ho ti fušeři nenasadili jen našroubovali kryt. To se pak divte že olej mizel.

No ale teď vlastně čeká na mě. Až budu moct udělám si řidičák a bude.Za celou tu dobu už se autu vytvořila taková "duše". Jednou děda najížděl do garáže a otřel se osvěrák, ten důlek byste tam ještě našli.Potom zase strejda parkoval ve spolčné garáži a přes nějaké mřížovné dveře mu tam prý děcka házelašutry na auto. No, srovnával to kovovým kladívkem a výsledek jde vidět na čumáku vpravo. Myslím si, že když auto má nějakou tu "značku" tak to je dobře, protože má svoji historii a svůj život a to k autu patří.
Ještě pár slov k výbavě. Vše je originální od potahů přes desku až k vaku na ostřikovače Gejzír. Samozřejmě, že motor po povodních je místy obměněn.
Taky mám dvě houkačky, to je zvuk!

Do budoucna:
  • chtěl bych pořádně vyčistit: kufr , motor, interiér , vše totiž ještě není ani zdaleka tak jak by mělo, jde to vidět na fotkách
  • trošku odhlučnit motor, no a až bude opravdu MOJE , tak jej znovu hodit do původních barev, vzd. filtr, chladič, a vždy mastné víčko na olej- je červené, našlo by se mnoho jiných věcí
  • no a uvažuje se (i když zatím jen velmi teoreticky), že z něj uděláme veterána, Jsme před technickou a protože jsme nechali vše na poslední chvíli, tak jedeme ve slušném tempu. Děda našel ve sklepě starou čéesku. Tak jsem ji zbavil barvy a hle jaká to krása!! Zrovna tam kde by se ale měla tyčit je taková nevkusná mlhovka :) ,ale to se nějak vykutí.
Day D ( den D)
V garáži jsme byli asi kolem 8:20 a v 9:11 jsme dorazili na místo.
A čekali a čekali.....mezitím jsem skočil do Lidla přes cestu pro vodu a čtyři rohlíky. Vzhledem k to mu, že ve stínu bylo asi 30 stupňu , tak na tom plácku se nám auti pěkně smažily . Byl za námi jeden pán s krásnou bílou 120, opravdu jak z montážní linky.
No motor při cca 3200 ot. se pěkně čertí :) . Řekl nám servisman, že to prochází jen proto,že to je staré auto. A při vyšších otáčkách má vyšší splodiny. Technik si pohrál s bohatostí směsi a dědovi se valil nádherně bílý dým z výfuku. Tak jsem byl rád že to je za námi.Do 15 minut to bylo hotovo. Technický stav. No, čekáme dále v hicu až nám teprve protřepou auti.
Šlo to kupodivu mnohem rychleji.
Vystoupil jsem z auti a modlil se....
Podvozek, světla proletěl. Doporučuji dávat lékarničku i trojúhelník (radši i vestu) na zadní sklo, ať se tam nemusíte hrabat. Ten technik jen hodil letmý pohled a byl pokoj s výbavou.
Třepání jsme taky ustáli :) A teď se jen modlit...... BRZDY
Děda předal klíčky a sám se počal modliti. Válce se roztáčí a? Jde to šejdrem... Aha to musí ještě "vynulovat". Tak se to roztáčí....
brzdí... rafiky tam tancují jak na žhavém popelu , ale nakonec se ustálí tak,že se téměř kryjí :). Takže OK a ještě zadní...
Vše se opakuje , ale rafiky se v žádném případě nekryjí :( ani napoprvé ani napotřetí...... nakonec to bral jako lehčí závadu. Už nás chtěl pustit, když si uvědomil, že nám nezkontroloval světla.
tak vzal jakýsi ten přístroj a už děda rozsvěcel světla. Technik tam chvili luxoval předek a kroutil hlavou :( Světlo u řidiče je v pořádku , ale světlo u spolujezdce svítí křivě. Nakonec to bral jako lehčí závadu :)
Závady :
  • klasické netěsnosti
  • světla
  • brzdy
  • díkybohu na nefungujicí rychloměr nepřišli :)
Mezikruží se mi vždy líbilo, a tak jsem si říkal, že jej někde seženu, ale že to nespěchá . V inzerátech t bylo kolem 50 - 100Kč za kus a to se mi moc nelíbilo.
Jednoho nedělního rána mě ale mamka vyhnala, že si mám přesně zjistit, kde se konají taneční. Inu šel jsem. Našel jsem. Řekl jsem si, že když už tady jsem tak ať z toho taky něco mám. Zeptal jsem se teda dědy, jestli ještě pořád existuje jistá autoburza, na které jsme byli před X lety. Bylo krásné počasí a ani jednomu z nás se nechtělo domů. Tak jsme tedy šli. Můj neklid v duši ustal velmi brzy. Potkali jsme týpka s chladičem v ruce (asi to byl kilčo chladič).Oči se mi rozzářily. A čím blíže jsme danému místu byli, tím více tam bylo národa. Vstupné 10Kč bylo ještě přijatelné. No a teď se jen koukat. Bylo tu úplně všecko: dvoukomoráky, hlavy válců, dokonce i 5q , prý za cenu hliníku ve sběru :-) .Našli byste zde i mnoho tuningových dílů, repráky, rádia... a další věci (možná i pochybného původu). Protože ale máme vzadu na kilču nové gumy a utíkal nam vzduch (teď už ne) , tak jsme se koukali na duše. Kus za 30 Kč je vcelku přijatelná cena, děda ji ale nekoupil, prý že máme. Tak jsem prohlížel ty super věci:-) a zahlídl jsem MEZIKRUŽÍ!!!! Bohužel to však nějáký duševně ochořelý jedinec natřel na modro 8( . Poptal jsem se co za to? Prý že kilo za 4 kusy. Nadzvedl to nechutně modré mezikruží a ukázaly se další čtyři zašlé, ale nenabarvené kousky.A bylo to jasné. Myslím, že s cenou 27, 50Kč za kus (počítám do toho i vstupné) mám asi nejlevnější mezikruží.Tak to by bylo MAM HO!!!!
A jak z toho udělat čtyři lesknoucí se prstence? Po důkladné sprše jsem se rozhodl následovně. Je to hliník? Je. A čím nejlíp vyleštím hliníkový příbor? Jasně! Real. Zkoušel jsem i NEOXYD ale od r. 1986 již pozbil svých schopností a dalo se s ním jen leštit.Takže?
Dlouho jsem drhnul i leštil. Na hliníku se za X let na povrchu vytvořily jakési ďolíky, které mě pěkně prudí. Nic jsem s nima nakonec nudělal, leda že bych to ručně vybrousil Realem 8(. Práce to byla pěkná! Ale výsledek stojí za to :))
1.1.2007 přemýšlel jsem jak pojmenovat svoji škoduli. Byla mi jasné , že to bude ženské jméno. Kamarádka sice navrhovala věci jako Plaváček, nebo Česílko , protože auto kdysi "plavalo". Já jsem ale svůj poklad pojmenoval po jiném pokladu, který jsem poznal. Tedy po Adéle, auti se jmenuje teda adéla.
7.1.2007 Sháním autorádio. Musí však být funkční, musí přehrávat kazety a musí být staré, aby tam sedlo. Nehodlám do něj dát víc jak 200Kč, takže uvidíme....
31.1. Autorádio Kamosonic Hamburg došlo , je už i zevrubně vyzkoušené na autobaterii. Je v nádhrném stavu. Velice se mi líbí. Suma sumárum za 130Kč i s poštovným a balným. Veliká radost. Nyní se poohlížím po tzv. kazetovém adaptéru (pro mp3 player).
28.2.2007 táák poklice 4 chromované kousky jsou už na cestě 150Kč + něco dobírky zdají se být dobré









7.července 2007 aneb potopa

Zrovna jsem se vrátil z garáže.
Jel jsem si takhle spokojeně autobusem ze školy a co nevidím? Máme otevřenou garáž s kilem, protože nás už nejednou otevřeli zloéději, tak jsem to šel pro jistotu zkontrolovat. Byl tam děda, venku pařilo slunko (byly dvě odpoledne) a děda zrovna ozdravoval akumulátor pomalým nabíjením a rychlým vybíjením. Tak z dlouhé chvíle jsem přidal historku o Berušce od KDBeho, jak plavali v garáží. Říkal jsem si, ještěže je tak pěkně a že u nás tady na kopci (Porubské garáže) se nemůže nic takového stát. Jenomže pýcha předchází pád... Nad Ostravu přišla průtrž mračen a menší, ale hojné kroupy. Do garáže stihl doběhnout i strejda, pak se tam zavřel a čekal (u své Fabie) až to přestane. Mezitím přišel monzun, jinak se to nazvat nedá. Vznikla doslova mlha z deště, viditelnost byla malá. Tak jsem byl s dědou v garáži a říkal si, jak je skvělé, že jsem mu nedávno vyčistil střechu od mechu.... To jsem ovšem ještě nevěděl co se děje za zdí. Děda však ano. Děje se to tam od dob co v garáži parkoval Populár, Octavie, Stovka a i Favorit, celých 40 let jsou tam garáže uspořádané do jistého účka, jenomže za nimi se díky Dopravního Podniku již celých 40 let tvoří bazén asi s jedním metrem vody. Voda byl sice ještě pod naším okýnkem, ale furt přibývala. Ještěže děda má slušně izolovanou garáž. Přestalo pršet, já zaběhl pro nového majitele vedlejší garáže, aby se taky podíval na tu lagunu. Voda se samopzřejmě opět dostala do garáže. Odteká pouze škvírami mezi garážemi, či přes zdi garáží. DP má totiž nad námi velké asfaltové parkoviště, takže vody tam bylo dobrý metr. Fotky snad nepotřebují komentář. Mezi garážemi je vidět nádherný pramen.

2.července 2007 aneb jak jsem si urobil sám

A začaly nám prázdniny! Tedy čas schovat se do chladu garáže a čichat benzínové výpary :) Jak jsem se tady už rozepisoval, tak mě čekal ohromný úkol, a to sice dostat rádio do auta.
Vše jsem měl v podstatě připravené, čekal jsem tedy jen na volný čas. Rozpočet byl velmi přijatelný: rádio za 130Kč (i s dobírkou), 2*4m měděného dvojtého káblu cca 40Kč, reproduktory jsem vyraboval ze starých televizí a rádií, troška cínu, troška izolačky, 3 dny času, 4 páry elektro spojek (8kč),jedna stará pojistka, jedna plastová krabička od umělěho sladidla :DD (na pojistku).
Po těchto třech odpoledních mám tedy rádio v objímce pod palubkou, 3 reproduktory za sedadly a pojistku pro jistotu v krabičce od umělého sladidla:D. Tahání káblů nebyl problém, stejně tak pájení reproduktorů. Zato se stalo, že jsem chtěl udělat zespoda do palubovky 2 dírky na objímku pro rádio. Ale všechen vercajk zůstal na horách:(, ale mladého nadšence nic nezastaví a půjčil jsem si od kamaráda vrtačku a vrtáky do dřeva. Tedy vrtal jsem , čímž jsem vytřepal ještě jakési bahno z palubky. Potom jsem zjistil, že se dá vypnout příklep a hned se to vrtalo líp. Po tomto útoku na palubku jsem úspěšně upevnil rádio.
Z nudy jsem vyčistil 8 starých zaprasený svíčkek, které jsou ale skoro nové (nebyl tam tehda olejový filtr). A pak jsem taky promazal sedadla, aby nebyla problémem lůžková úprava. Holt, člověk nikdy neví, že? Z nudy jsem koukl do maznice vodního čerpadla, a koukala tam na mě hluboká díra. Okamžitě jsem tam napaplal to červené mazivo. Konečně jsem udělal pořádek pod zadníma sedačkama.
Můj velký sen se splnil, mám rádio! I když zatím jen na kazety ev.počítám s kazetovým adaptérem na mp3 přehrávač. Nechci dělat díry do karoserie kvůli antény.
Takže ať se prázdniny vydaří! S chutí do toho a máš to hotovo!









6.srpna 2007 aneb sen je již na dosah !

Pomalu ale jistě se sen transformuje do reality. Mám již audiokazetový adaptér (za 170Kč) a novou Mp3ku i s rádiem . Teď čekám jen na to až se zase dostanu do garáže...
Moc se těším až si v autě pustím nějaký dobový hit!









23.srpna 2007

Hotovo! Hotovo! Třikrát hurá! Přibyla nová videjka a já mám ten největší úkol splněn. Už bych chtěl jen připevnit reproduktory na dřevěné lešeníčko, které je již připravené. Waldemar i Dr.Dre hráli mooc dobře.Trošku jsem to ale renovoval a mám vzadu dva černé nevkusné krabicové reproduktory, musím je nějak upravit, protože se do auta moc vzhledově nehodí.
 

3 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Výska Výska | E-mail | Web | 27. září 2006 v 20:56 | Reagovat

Hmm..pěkné, jen pracuj a výsledek se dostaví

2 Andrew Andrew | E-mail | Web | 21. ledna 2007 v 14:58 | Reagovat

Jen tak dál, čím nás bude víc, tím lépe!!

3 joska joska | E-mail | 22. srpna 2007 v 11:39 | Reagovat

Mohl sis taky sehnat tzv. "aktivní" anténu - drobná věc, jeden drát od pojistek a je to. Mám ji v 1000MB několik let volně zasunutou za výztuhu P kapoty a funguje uspokojivě. Jen nevím, co stojí a je-li k mání, vymontoval jsem ji kdysi ze zrušeného služebního auta...

4 Luboš Luboš | 23. srpna 2007 v 10:39 | Reagovat

Ani není třeba , protože Mp3ka mi chytla v garáži v zavřeném autě 13 rádoistanic. Ale auto nebylo nastartované.

5 Jirka Jirka | 8. prosince 2007 v 0:50 | Reagovat

dobry to si zapamatuju za 4 mesice budu mit ridicak a podedim po dedovy taky skodu 100Ls.... skusim mensi tuning motoru hudby a karoserky uvidim co z toho vytahnu. heh... skode zdar

6 Luboš Luboš | 8. prosince 2007 v 19:06 | Reagovat

Ahoj Jirko,

nevím v jakém stavu je to tvoje kilo, ale nebylo by lepší jej nechat v originále? :)

7 Sachy Sachy | E-mail | Web | 30. prosince 2007 v 23:54 | Reagovat

Ahoj.

Moc pěkný kilčo............

8 martin martin | E-mail | 26. ledna 2008 v 23:48 | Reagovat

cus je mi 14 mam škodu 100 je to super auto mě bohatě stačí zatím s tím jezdím na zahradě máme velkou tak je to v pohode jsou to good auta ....

9 Vik Vik | 5. února 2008 v 0:59 | Reagovat

docela fajn příběh..:)..Jinak taky ted uvažuju,že se ujmu vlády nad tímto autem(od tetky),ještě ale nejsem rozhodnutý.Přece jenom jako první auto,nevim nevim..trošku se bojim bezpečnosti,brzd a jízdních vlastností..

10 Luboš Luboš | 6. února 2008 v 20:32 | Reagovat

No to záleží jen na tobě, ty jsi řidič a TY za vše zodpovídáš. My "pacienti" :)  ale svému autu věříme. Nevím kolik ti je let a jaké máš zkušenosti s automobily, ale doporučuji ti, aby ses o tato auta zajímal . Jenom až je poznáš, tak je pochopíš.

Myslím tím, abys autu po technické stránce plně rozumněl, aby ses zajímal  o zkušenosti jiných apod.  Nechci tě poučovat, vše záleží na tobě. Bezpečnost je horší (o tom se nemá smysl bavit), ale co se týká jízdních vlastností, tak si říkám, že před 40lety to stačilo, tak proč by to nestačilo dnes? Pokud je stovečka zachovalá, tak je to jedinečná škola života, možnost opravdu vlastníma rukama něco vytvořit. Je to způsob seberealizace. Ber to tak,že na vrakáč ji odvezeš vždycky, ale zpět se už nikdy nevrátí. Je to jedinečná šance užít si něco, co dnešní mladá generace nikdy nezažije. Vše je na tobě, takže ti přeji aby ses správně rozhodl a možná se někdy na nějakém srazu potkáme :) Pokud by tě konkrétně něco zajímalo tak se klidně ozvi .

11 Vik Vik | 8. února 2008 v 0:32 | Reagovat

No,tak je mi 18,řidičák už samo mam,tohle auto mi bylo vždycky souzeno,měl sem ho v tý garáži už od malička vždycky sem věděl,že jednou bude moje...:)..Nicméně jak plynul čas,tak sem se "zamiloval" do Škody 1000 MBX,je to auto,který ted už nejde sehnat,nebo jde,pro boháče,ale pro studenta..phh...asi ne...a bude jen hůř..můj optimismus už se pomalu vytrácí.Ale to je jenom ohledně tohodle auta,jinak zpátky ke 100vce..tohle je super auto,já to vim a tim MBX sem taky chtěl naznačit,že si sem vědomej,že když to někomu stačilo před takovou dobou,tak mně to bude taky stačit,co se týče jízdních vlastností.Pokud jde o  technickou stránku tohodle auta,tak přiznává,že sem velký amatér a to s velkým "V".Vím tak maximálně obecné parametry,kde shruba co leží a pdobně...ale to je asi tak všechno..v motoru sem se nikdy nehrabal,neměl sem k tomu asi moc příležitostí,ale co neni může být..(napsal sem to tady a né na mail,abyh trochu popohnal diskuzi)

12 Luboš Luboš | 9. února 2008 v 0:22 | Reagovat

Vidím, že v mnohém jsme na tom stejně. Je nám 18, to auto je  kus našeho života, ale máme i jiný ideál , já například Felicii Cabrio. Opravdu vlastních zkušeností s autem mám VELICE poskromnu, téměř nic. Co se týká technických znalostí, tak na tom jsem byl tak před rokem možná dvěma , velice podobně. To je opravdu třeba dále zdokonalovat, protože nikdy člověk neví dost i když chápe přesně jak co funguje. Doporučuji ti velice, aby sis prošel odkazy , které zde mám, myslím, že by ti mohly v mnohém pomoct. Ještě by mě zajímalo odkud zhruba jsi (pokud ti to nevadí) ?

13 Vik Vik | 9. února 2008 v 1:24 | Reagovat

Koukam,že taky nespavec..:D..ne,mně se jenom nejlíp píše takle pozdě..Je to asi tak,pokud jde o Felici,to je sen uplně každého milovníka veteránů tohodle období.Je to ale dost nedosažitelnej sen,pokud nejsou finance..něco podobného jako s mým MBX,i když si myslim,že MBX je více nereálný sen.Felicií se vyrobilo vcelku dost kusů,skorem snad 15 tisíc,u MBXek to je znatelně mín:(..třeba se jednou oba dočkáme:)..Jasně,mrku na odkazy co tady máš,nějaký sem už zhlédl,na některý se chystám,až bude trošku čas.Víkendy sou přeplněny.Asi Tě to udiví,ale sem z Prahy,to je taky jeden z důvodů mých obav..tady je na 100večku docela rušno.A mít jí někde na chatě,kde si jí neužiju a jenom za ní budu platit se mi taky dvakrát nechce..nějak to musím ještě promyslet:)zítra,nebo vlastně už dneska bych se měl dozvědět od tety více..

14 Luboš Luboš | 9. února 2008 v 14:49 | Reagovat

Chápu, v Praze jsem už párkrát byl, ale jezdit s autem po městě je stejně nemožné z důvodu  dopravních zácp. Takže spíše do okolí, ale jak říkám, i na rok  nebo na dva by to byla moc dobrá zkušenost. Hodně štěstí při rozhodování!

15 stevo.(SK) stevo.(SK) | 21. března 2008 v 16:10 | Reagovat

a ty chceš s tejto 100vky veteran bo ty povjem to su nezmary auta len skoda ze su take slabe stoho vyzmikaš 120km/hod ale cele auto sa trasie jak keby odbila posledna hodina jeho zivota

16 Em Em | 23. března 2008 v 22:15 | Reagovat

Veterána možná časem, to se ještě uvidí, ale ještě mě čeká dost práce na tom, abych s ní mohl bezpečně jezdit. Ano, ve vysoké rychlosti se to auto skoro vznáší, ale to mi nevadí  a protože mi zatím nefunguje rychloměr, tak aspoň orientačně můžu hádat rychlost.

17 Xanosz Xanosz | 26. června 2008 v 17:40 | Reagovat

Chlape gratuluju, připomínáš mi mě v roce 2002, to mi bylo čerstvě 19 a taky jsem si přihlašoval moje první auto - kilo, Š100L co jsem dostal od dědy :) Jen tak dál!! Já ji taky pořád ještě mám;) Ale už s ní denně nejezdím, jen na Stingersraz a Hundertgang.

18 Eminem Eminem | 2. července 2008 v 0:10 | Reagovat

Máš nějaký link ? Kde bych se mohl pokochat tvojím kilčem?

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.